مراسم چاه برف

(زبان مازندرانی: وَرف رِ چال)
یکی از مراسم قابل توجه در ارتباط با آب در روستای اسک واقع در جاده هزار مراسم ورف چال است، این مراسم در یکی از روزهای جمعه،در فاصله اول تا پانزده اردیبهشت ماه که آخرین برف‌های زمستانی در حال ذوب شدن است انجام می‌شود،تاریخ اجرای این مراسم قبلا” از طرف بزرگان محل به اطلاع عموم رسانده می‌شود.که در این روز کلیه مردان محل جهت انجام مراسم ورف چال واقع در دامنه کوه دماوند، پس از صرف صبحانه با همراه داشتن غذای ظهرو بساط میوه و چای از روستا خارج می شوند، امور روستا در این روز در دست زن‌های محل است که با اجتماع درمساجد و نقاط دیگر به اجرای برنامه‌هایی مانند عروس و داماد شاه وزیر بازی و … سرگرم هستند

روز مراسم

زنان با سر و وضعی آراسته در محوطه ای گرد می آیند وبه انجام بازی های مختلف می پردازند، بر سر دروازه روستا دو زن از ورود مردان جلوگیری می نمایند.اگر مردی وارد شود او را به شکل زنان در می آورند و پیرامون محل می گردانند،آن روز حکومت در دست زنان است و یکی از زنان شایسته را بعنوان حاکم معرفی می نمایند.
مردان روستا پس از رسیدن به محل ورف چال اقدام به جدا کردن قطعات برف از کوه می‌کنند. هر کس به توانایی خود مقداری از قطعات آخرین برف زمستانی را به داخل چاه می‌‌ریزد. پس از پرشدن چاه از برف و پوشانیدن در چاه مردان به صرف ناهار در اطراف چاه می‌‌پردازند. سپس همگی به روستا باز می‌‌گردند، مراسم ورف چال به عنوان میراث معنوی جهانیان در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

اشتراک گذاری نوشته در :